Direktlänk till inlägg 10 maj 2014
''Vet ni hur många som i skrivande stund har tackat ja till eventet att fira negerbollens dag? Över 15 000 stycken. Nu vägrar ju företrädarna för Svenskarnas parti konsekvent att ange hur många medlemmar de har, men en vild chansning är att vi har svaret där. Sidan är en smetig orgie av lågbegåvade kommentarer i stil med ”är det inte lika rasistiskt att säga vitlök?”, ”får man säga turkisk peppar?” och den mest korkade av alla – ”varför får man inte säga negerboll när man får säga finska pinnar?”
Men snälla människor, är ni höga på socker och kakao hela gänget eller?
När miljoner och åter miljoner människor världen över blir kränkta av ett ord som vanligtvis inte kopplas till ett bakverk utan till vidriga maktstrukturer, kolonialisering och slavhandel, då väljer man ett annat ord. Punkt slut.
”Men det har ju alltid hetat så”, säger någon då. Men är det något argument som faller platt i alla diskussioner så är det just det eftersom ett samhälle och dess strukturer är i ständig rörelse.
Vi lär oss av historien. Vi utvecklas. Moderniseras.
Hade argumentet ”det har alltid” fått styra samhällsutvecklingen så hade vi fortfarande suttit i en grotta och stirrat in i elden och det hade aldrig ätits en chokladboll någonsin eftersom ingen hade fått uppfinna båten och åkt och hämtat kakao åt oss.
Det är 2014 nu.
Om man föddes samma år som Pippis pappa blev negerkung i Söderhavet så har man vid det här laget hunnit vara pensionär i ett år, exakt så länge sedan är det vi levde i ett samhälle där det här språkbruket var norm.'' -Mirijam Geyerhofer
http://www.kristianstadsbladet.se/kronikor/article2153190/Vi-lamnade-grottan-och-negerbollen.html?fb_action_ids=10152479057231096&fb_action_types=og.recommends
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
||||||
5 |
6 |
7 | 8 |
9 |
10 | 11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | |||
19 | 20 | 21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 | 29 |
30 |
31 | ||||
|